tisdag 28 juli 2009

Skördetid

Jag är besatt av att odla kronärtskockor. Det ska gå att skörda blomknoppar att äta även i Sverige men det är knepigt. Förra året lyckades jag men i år har det gått snett från första början. Först ville inte fröna gro. Jag sådde i flera omgångar längre och längre fram på våren. Sedan lyckades jag inte riktigt med omskolningen och nu står enbart två plantor i landet och det verkar inte som om de kommer att blomma! I år ska jag försöka att övervintra dem in mina föräldrars växthus så kanske jag har större chans till skörd 2010. Kronärtskockor ska sås tidig i januari och då behöver de extra uv-ljus och sedan när de har skolats om, tar krukorna stor plats för det är ju inga små plantor dessa tistelsläktingar.

Så här fin var min jordärtskocka förra året men jag lyckade inte övervintra den.

Inga kommentarer: