onsdag 29 juli 2009

Sommarkväll i landet

Vilken härlig kväll! En riktig sommarkväll och det har vi inte varit bortskämda med de senaste veckorna. Jag har tagit upp min lök. Massor av gul lök, röd lök och scharlottenlök. Någon sa att det inte lönar sig att odla egen lök men det är klart att det gör. Det är så tacksamt att kunna skörda egen, vacker lök. Då gör det inget om det inte ger någon ekonomisk vinst.
Ljuset ikväll är underbart och jag har beundrat min egen lilla djungel och fascinerats av att det kan bli så mycket grönmassa på en sommar.
Mina bondbönor blåste av, i regn och rusk, för en tid sedan. Jag skördade de sista baljorna idag och såg då att det kommer nya gröna skott från roten. Troligtvis kommer de inte att hinna ge några bönor, men man vet aldrig.
Bondbönor skalas (bönorna tas ut ur de luddiga stora baljorna). De kokas snabbt i lättsaltat vatten (2 minuter) och sedan kan de tryckas ut ur innerskalen. Gör som den lilla bävern Castor i Lars Klintings bok! Ät med smör och kanske litet vitlök.
Så här ser ett av kvarteren i mitt land ut just nu. En riktig trasmatta och ogräsen har inte en chans!

Inga kommentarer: