fredag 31 juli 2009

Zwiebelkuchen




Vad gör man med färskskördad lök? Jag kom att tänka på den goda lökpajen jag åt för många år sedan vid en skördefest i Pfalz. Zweibelkuchen kallas den på tyska och dricks med det nya, ännu inte färdigjästa vinet. Vinet är som grumlig druvjuice och mycket starkare än man kan tro!
Detta recept på fantasktiskt god paj hittade jag på en tysk sida.

Pajdeg
125 g vetemjöl
60 g kallt smör i bitar
1 tsk vitvinsvinäger
2 msk isvatten
en nypa salt

Fyllning
500 g gul lök, gärna färsk
1 pkt bacon
100 g creme fraiche
2 ägg
1 tsk kummin
salt, peppar

Blanda ingredienserna till degen, utom vatten, i matberedaren och kör en stund. Tillsätt vattnet litet i taget. När det blir en boll är degen klar. Jag brukar kavla direkt, klä en form med löstagbar kant och låta den stå i kylen medan jag förbereder ingredienserna Denna deg fungerade hur bra som helst.
Skiva löken tunt, fräs den genomskinlig
Fräs bacon och låt rinna av på papper, hacka
Blanda samman lök och bacon och lägg i formen
Vispa upp äggen blanda dem med creme fraiche och kryddor, häll det över löken.
Grädda ca 45 minuter i 200 grader.


Inga kommentarer: