tisdag 4 augusti 2009

Surdeg











Nu har jag bakat i flera dagar. Det är spännande med surdeg. Att degen kan jäsa utan jäst, bara tid! Jag har bakat surdegsciabatta i två omgångar. Med rågsurdeg och vetemjöl special. Det har jäst över alla brädder. Kan surdeg bli överjäst, så som jäst blir? Vid första försöket stämde inte tiderna för mig och bröden blev platta och sorgliga.
Jag började om, skam den som ger sig, och nu blev de riktigt fina (se bilden).
Jag bakade också en variant på Saltå kvarns fruktbröd, som jag har modifierat för att passa min smak. Nästa gång ska jag baka det helt utan jäst.
Just nu gräddas mina Gotlandlimpor efter "Pain de Martins" recept. De blev så fina vid förra försöket. Jag håller tummarna! Har tänkt ta med dem nu när vi ska på besök hos vänner i Torekov...
Surdeg kräver planering. Om man bakar mycket i ett vanligt kök, med enbart en ugn, är det viktigt att inte allt blir färdigt att gräddas samtidigt. Då blir det stressigt! Har också svårt att se hur jag ska hinna när semestern är slut och jag enbart har helgerna att baka på. Det gäller ju att inte starta en deg kvällen innan, för att sedan komma på att det är fest på kvällen därpå och att ingen kommer att vara hemma för att grädda brödet.

Inga kommentarer: