söndag 30 augusti 2009

Tema äpplen i köket

I helgen har vi fiskat kräftor och då associerar jag till äppelpaj! Jag bakade "Mias äppelkaka", den är så god, om än litet besvärlig att få till. Locket ska kavlas ut och degen kan bråka en del. Fördelen är att den jäser ihop fint även om locket ser litet visset ut när det åker in i ugnen. "Mias äppelkaka", kommer nog från Land från början, jag har säkert bakat den i 15 år.
Grädda i 200 grader, längst ned i ugnen i ca. 30 minuter
Deg:
3,5 dl vetemjöl
1 dl socker
3 tsk bakpulver
100 gram smör
1 ägg
Kör allt i matberedaren till en deg, ha i ägget på slutet.
Ta drygt hälften av degen och tryck ut den i en form med löstagbart, ca 21 cm i diameter.
Kavla ut andra delen till ett runt lock, låt stå kallt en stund.
Fyllning:
Fyll formen med 4 stora syrliga äpplen, rårivna
Riv över 100 gram mandelmassa
Lägg över locket, om det är helt, gör några hål med en gaffel.
Och så har jag bakat bröd också, med fallfrukt och valnötter. Det blev så supergott!! Så här ser mina ut. De smakar inte alls bränt, trots solbrännan.


Inga kommentarer: